Vakantiewerk

Zin om deze zomer écht iets te betekenen? Maak impact in de zorg én verdien lekker bij. Afwisselend werk, leuke mensen en elke dag anders!

Lees meer

Werkzaamheden aan Groesbeekseweg uitgelopen

Van maandag 23 tot en met vrijdag 27 maart is gewerkt aan de Groesbeekseweg. Deze werkzaamheden zijn uitgelopen. De Groesbeekseweg is klaar, maar de werkzaamheden aan de hoofdingang van locatie Joachim en Anna zijn nog niet klaar. De hoofdingang is nog volledig afgesloten en parkeerplaats P1 is niet bereikbaar. Dit duurt tot en met woensdagavond 1 april.

 

Realistic Under Construction Barrier

Parkeren op P2 of P3
Komt u naar locatie Joachim en Anna? Parkeer dan uw (brom)fiets of auto op parkeerplaats P2 of P3, bereikbaar via Bosweg. Vanuit P2 of P3 loopt u via de rondweg op het terrein naar de verschillende (woon)gebouwen. Alleen hulpdiensten (inclusief uitvaartzorg) en leveranciers gebruiken de rondweg voor leveringen op de verschillende woningen.

We verwachten dat de werkzaamheden woensdagavond 1 april zijn afgerond en de locatie vanaf donderdagochtend weer bereikbaar is via de hoofdingang aan de Groesbeekseweg.

Meer informatie: Bouw App
U kunt het project ook volgen via de BouwApp. Deze app is te downloaden op uw telefoon voor zowel iOS als Android.

De Groesbeekseweg krijgt nieuw asfalt en nieuwe wegmarkering. Ook worden er nieuwe borden geplaatst en wordt de hoofdinrit van locatie Joachim en Anna veiliger gemaakt.

De locatie is dan niét bereikbaar via de hoofdingang aan Groesbeekseweg. Via de omleidingsroute wordt u geleid naar parkeerplaats 2 en 3 aan Bosweg.
Op het kaartje zijn de omleidingsroutes aangegeven (klik op het kaartje om te te vergroten):

Dit zijn de omleidingsroutes
Route vanuit het centrum: Groesbeekseweg -> Postweg -> Kwakkenbergweg -> Bosweg
Route vanuit Groesbeek: Nijmeegsebaan -> Sophiaweg -> Kwakkenbergweg -> Bosweg

Parkeren op P2 of P3
Komt u naar de locatie? Parkeer dan uw (brom)fiets of auto op parkeerplaats P2 of P3, bereikbaar via Bosweg. Vanuit P2 of P3 loopt u via de rondweg op het terrein naar de verschillende (woon)gebouwen. Alleen hulpdiensten (inclusief uitvaartzorg) en leveranciers gebruiken de rondweg voor leveringen op de verschillende woningen.

Bushaltes
Komt u met de bus naar locatie Joachim en Anna?
De bus (lijn 5) wordt van maandag 23 t/m vrijdag 27 maart omgeleid via Sophiaweg-Hengstdalseweg-Van het Santstraat-Koolemans Beynenstraat. Hierdoor vervallen deze bushaltes:

  • Van Cranenborgstraat (Groesbeekseweg)
  • Marienboom (Groebeekseweg)
  • Groenewoudseweg (Groesbeekseweg)

In plaats daarvan kunt u deze bushaltes gebruiken:

  • Kazerna (Groesbeekseweg)
  • Panovenlaan (Nijmeegsebaan)
  • Station Heyendaal (Heyendaalseweg)

Meer informatie: Bouw App
U kunt het project ook volgen via de BouwApp. Deze app is te downloaden op uw telefoon voor zowel iOS als Android.

Zorg dichtbij
Rita Arts: “Living‑Inn biedt ons de mogelijkheid om zorg op een andere, meer geïntegreerde manier te organiseren. Onze bewoners wonen straks in een veilige, warme en beschermde woonomgeving, in een community waar ontmoeting en sociale samenhang centraal staan. Dat is precies waar wij in geloven: professionele zorg die dichtbij is en tegelijkertijd onderdeel is van het dagelijks leven. Ouderenzorg werkt het beste als we samen optrekken met de mensen om de bewoners heen. Zo kunnen buurtgenoten makkelijk mee blijven doen aan alles wat er georganiseerd wordt, en andersom blijven onze bewoners onderdeel van de wijk en de samenleving. Professionele zorg dichtbij, midden in het dagelijkse leven – dat is waar wij voor staan. We kijken ernaar uit om deze nieuwe vorm van samenleven verder vorm te geven.”

76 zorgwoningen
Living‑Inn Winkelsteeg omvat 442 levensloopbestendige woningen verdeeld over vier bouwblokken, met woonruimte voor diverse doelgroepen: starters, gezinnen, senioren met of zonder zorgvraag en bewoners met dementie. De mix bestaat uit 118 sociale huurwoningen, 211 middenhuurwoningen, 37 vrije‑sectorhuurwoningen en 76 intramurale zorgstudio’s die door De Waalboog worden gehuurd. Daarmee is ruim 90 procent van het programma betaalbaar. De verwachte oplevering is half 2028.

Centraal in het ontwerp staan circa 3.500 m² aan binnentuinen en daktuinen, ontmoetingsruimten en circa 1.400 m² aan voorzieningen, waaronder een restaurant, een zwembad, fysiotherapie, een beauty‑ en kapsalon, een huisartsenpost, een mondhygiëniste en een kinderdagverblijf. De voorzieningen zijn toegankelijk voor bewoners én de buurt, zodat ontmoeting en activiteiten vanzelfsprekend onderdeel worden van het dagelijks leven.

Woonzorgcommunity voor jong en oud
Living‑Inn is in Nijmegen, en zeker voor De Waalboog, geen onbekende. De locatie in Winkelsteeg bouwt voort op de ervaring van Living-Inn Lent, waar De Waalboog 78 zorgappartementen heeft. Het concept krijgt, door de schaal en de ligging in een nieuwe stadswijk met circa 6.000 woningen, een nog bredere rol als ontmoetingsplek en wijkvoorziening. Living‑Inn is ontwikkeld vanuit de overtuiging dat mensen naar elkaar omkijken en elkaar helpen waar het kan, ondersteund door professionals waar het moet. Jong en oud zonder eenzaamheid, met de privacy van een comfortabele, levensbestendige en betaalbare woning. Ontmoeten, meedoen en plezier staan centraal.

Over Winkelsteeg
Winkelsteeg ontwikkelt zich de komende jaren tot een levendige, gemengde stadswijk waar circa 6.000 woningen, werkplekken, voorzieningen en zorg samenkomen. Met Living‑Inn wordt een belangrijke stap gezet naar een inclusieve wijk met voorzieningen voor zowel bewoners als de omliggende buurten.

Over Winkelsteeg
Winkelsteeg is het bedrijventerrein tussen het Goffertpark en het Maas-Waalkanaal in Nijmegen. Het gebied wordt vernieuwd tot een plek voor wonen, werken en ontmoeten. In dit gebied wil de gemeente Nijmegen ruim 6.000 woningen bouwen en het doel is om er 3.000 extra banen toe te voegen.

Over Living-Inn Winkelsteeg
In Living-Inn Winkelsteeg gaat De Waalboog een woonzorglocatie huren voor ongeveer 80 bewoners. Het gaat hier om 80 zorgappartementen voor ouderen met dementie en een somatische (lichamelijke) zorgvraag. Het concept lijkt op dat van Living-Inn Lentsehof. Ook in Living-Inn Winkelsteeg komt een mix van woningen voor starters, ouderen en een voorziening voor beschermd wonen met 24/7-zorg. Daarnaast zijn er algemene voorzieningen zoals een restaurant, zwembad en fysiotherapeut beoogd binnen het complex.

De voorbereidingen voor het maken van een bouwontwerp zijn al begonnen. We verwachten dat Roozen van Hoppe in het vierde kwartaal van dit jaar gaat starten met de bouw. Het project kan dan eind 2027 of begin 2028 klaar zijn.

Op de foto is de maquette te zien waarop het toekomstige Living-Inn Winkelsteeg is afgebeeld (het gele gebouw tussen twee roze gebouwen).

 

 

 

 

In ruim vijf jaar tijd heeft Joachim en Anna een complete metamorfose gekregen. Bijna alle gebouwen op het terrein (behalve de kapel en Bosweg) zijn vervangen door nieuwbouw. In 2019 is deze nieuwbouw van start gegaan. Zo zijn gefaseerd zes gloednieuwe gebouwen voor kleinschalig wonen gerealiseerd: Wingerd en Magnolia, Hazelaar en Esdoorn, Brink en Zilverspar. Zoals integraal projectleider Jim Hesen het verwoordde: “Als je kijkt naar de oudbouw en dan naar de nieuwbouw zoals hier gerealiseerd is, dan hebben we een tijdreis gemaakt van 50 jaar.”

Sleutel voor succes
De Stuurgroep vastgoed, en andere direct betrokkenen, stapten vanochtend gezamenlijk over de drempel van het zojuist opgeleverde gebouw. Voordat het zover was, sprak Rita het gezelschap toe: “We hebben heel veel redenen om met z’n allen vandaag super trots te zijn! Wat een fantastisch resultaat hebben we hier bereikt. Vandaag vieren we het resultaat van een succesvolle samenwerking, waarin projectadviseur Richard Swinkels, van Van Aarle De Laat, een sleutelrol heeft gespeeld. Zij overhandigde hem een symbolische sleutel, als teken van dank voor zijn geweldige inzet, deskundigheid en betrokkenheid.

 

Oudbouw afgesloten
In voorbereiding op de sloop, is de oudbouw (zie foto) sinds begin april niet meer bereikbaar. Ook de Arcadezaal is tijdelijk dicht, omdat deze -tijdens de sloopwerkzaamheden- niet meer goed en veilig bereikbaar is. In deze periode is er geen binnendoor route op het terrein totdat de rondweg  op het terrein klaar is. De route tussen de gebouwen links (Magnolia, Arcade, Wingerd, Brink en Zilverspar) en rechts (Bosweg, Esdoorn en Hazelaar) gaat dan via de Groesbeekseweg of het fietspad en de stoep.

Aan- en afvoer sloopmateriaal
De aan- en afvoer van het sloopmateriaal gebeurt via het bouwterrein, via de speciale bouwinrit (rechts van de hoofdingang van Joachim en Anna). De aan- en afvoerroute loopt links van gebouw Hazelaar A (Groesbeekseweg 333A). De sloopwerkzaamheden duren in elk geval tot aan de zomervakantie, die start op 18 juli.

Grind van dak afvoeren
In de week van 19 mei wordt het grind van het dak afgezogen. Dit gebeurt met een grote kraan en zuigmachine. Het afvoeren van het grind door de buizen is dan goed hoorbaar en duurt een dag of drie. Hierna wordt verder gegaan met de voorbereidende sloopwerkzaamheden.

Asbesthoudend materiaal weghalen
Nadat het grind is verwijderd, wordt het asbesthoudend materiaal uit de oudbouw weggehaald. Dit gaat waarschijnlijk vijf weken duren, waarna de oudbouw kan worden gesloopt. Het verwijderen van asbesthoudend materiaal gebeurt door een gespecialiseerd en gecertificeerd bedrijf, dat is toegerust in het veilig verwijderen van asbesttoepassingen. Zij werken in beschermende (witte) kleding en volgens strenge veiligheidsrichtlijnen en -voorwaarden.

Veilig voor bouwmedewerkers, bewoners en medewerkers 
Zolang asbest in goede staat is, niet wordt bewerkt of wordt aangetast, levert het geen gevaar op voor de omgeving. Bewoners en medewerkers hebben in de afgelopen jaren geen gevaar gelopen. Asbest is alleen gevaarlijk voor de mensen die ermee werken, op het moment dat het asbest wordt bewerkt of verwijderd. Vandaar dat dit door een gespecialiseerd en gecertificeerd bedrijf gebeurt.

Vragen?
Heeft u vragen over de nieuwbouwwerkzaamheden op locatie Joachim en Anna? Stuur dan een bericht naar goedwonen@waalboog.nl 

*: Naast woonruimte biedt Brink ook behandelruimten, een kantoortuin met diverse flexwerkplekken en vergaderruimten en een brasserie.

 

 

 

Werkzaamheden op 7 en 8 november
Tussen gebouwen Zilverspar (in aanbouw) Hazelaar  en de oudbouw moeten ook werkzaamheden gebeuren. Dit werk wordt op donderdag 7 en vrijdag 8 november gedaan. De oude grondkering wordt gesloopt en een nieuw stuk keerwand wordt geplaatst. Dit is nodig om de hoogteverschillen tussen de gebouwen Hazelaar en de in aanbouw zijnde  Zilverspar op te vangen. Dit gebeurt met een graafmachine en veroorzaakt geluid en trillingen. Door de inzet van groot materieel is de overlast beperkt tot twee dagen. De looproute tussen Hazelaar en oudbouw is in die dagen niet begaanbaar. U bereikt de Hazelaar en Esdoorn 339A en B  in die dagen via de bovenweg (ingang Bosweg).  Op zaterdag 9 november is de route tussen Hazelaar en oudbouw weer te gebruiken.

Werkzaamheden op 11 en 12 november
Op maandag 11 en dinsdag 12 november worden werkzaamheden gedaan bij de hoofdinrit vanaf de Groesbeekseweg. Het grote parkeerterrein en de gebouwen Arcade, Magnolia, Wingerd en oudbouw zijn dan niet bereikbaar via de hoofdinrit. U kunt op die dagen parkeren aan de kant van Bosweg of op het boventerrein.
Via de bovenweg loopt u door de tuin tussen Hazelaar en Esdoorn. Op beide dagen zijn de tuinpoortjes niet vergrendeld zodat u er zo doorheen kunt. Na de tweede poort slaat u rechtsaf en neemt u het klinkerpad naar de oudbouw. Daar gaat u naar binnen. Op maandag is de deur naar de oudbouw én de deur bij de brasserie open tot 22.00 uur in plaats van tot 17.00 uur. Via de brasserie (begane grond) kunt u dan Arcade, Magnolia en Wingerd bereiken.

Vanaf dinsdag 12 november, einde van de middag, zijn de hoofdinrit en het grote parkeerterrein weer bereikbaar. De aanleg van de nieuwe inrit en de parkeerplaats gaat in twee fasen. In de eerste week van december zijn er opnieuw werkzaamheden. Daarover krijgt u van tevoren bericht.

Overlast
Werken op een locatie waar veel mensen wonen en werken is een puzzel. We zijn er trots op dat we nog steeds in bedrijf zijn terwijl we deze grote bouwoperatie uitvoeren. We realiseren ons dat de werkzaamheden overlast geven. Deze overlast proberen we zoveel mogelijk te beperken en vertrouwen daarin op uw begrip.

Hier leest u het eerdere bericht waarin de werkzaamheden op het terrein werden aangekondigd.

Vragen?
Heeft u vragen over de bouwontwikkelingen bij De Waalboog? Stuur dan een bericht naar goedwonen@waalboog.nl 

Inrichting terrein Joachim en Anna
Het terrein tussen de hoofdinrit aan de Groesbeekseweg tot aan gebouw Arcade wordt ingericht.

Dit gebeurt er in de periode vanaf eind oktober tot en met eind december 2024:

  • het aantal parkeerplaatsen op P1 en P2 wordt verdubbeld (in totaal 45 plaatsen);
  • de verlichting van het parkeerterrein wordt aangebracht;
  • de wegen (asfalt) naar de gebouwen worden aangelegd;
  • de tuin aan de voorkant van gebouw Magnolia wordt afgemaakt;
  • het groen rondom gebouw Brink wordt aangelegd.

Het kaartje hieronder is van de huidige situatie. De parkeerplaatsen op P1 en P2 (geel) worden uitgebreid, daar komt een dubbele rij parkeerplaatsen bij.

Wat merkt u van de werkzaamheden?
Parkeren op nieuwe dubbele parkeerstrook
Vanaf begin november parkeert u uw auto tijdelijk niet op de huidige parkeerplaatsen van P1 en P2 (de gele vakken op het kaartje), maar op de nieuwe dubbele parkeerstrook daarachter. U kunt gewoon het terrein oprijden en in de nieuw aangelegde vakken parkeren. Dit wordt met borden aangegeven. Het aanleggen van de nieuwe dubbele parkeerstrook gebeurt -achter de hekken- in de laatste twee weken van oktober. U heeft daar geen overlast van.Uw (brom)fiets kunt u tijdens de werkzaamheden gewoon parkeren bij de gebouwen Magnolia en Arcade.

Om het definitieve asfalt te kunnen aanleggen op de uitbreiding van de parkeerplaats, moeten de hoofdinrit aan de Groesbeekseweg en parkeerterreinen P1 en P2 een paar dagen worden afgesloten. Dit gebeurt in de eerste week van november en de tweede week van december (afhankelijk van het weer). Meer informatie hierover volgt in een volgend nieuwsbericht, waarin we ook een alternatieve route geven.

Filmpje van het terrein
Iedere maand maakt bouwtechnisch bureau Croes een filmpje van de voortgang van de nieuwbouw op Joachim en Anna. Met dit filmpje krijgt u een mooi beeld van hoe het terrein van Joachim en Anna eruit gaat zien. Klik op de foto om het filmpje te bekijken:

Vragen?

Heeft u vragen over de bouwontwikkelingen bij De Waalboog? Stuur dan een bericht naar goedwonen@waalboog.nl. 

 

Gebouw Zilverspar bestaat uit twee verdiepingen, waar twee woningen worden gerealiseerd voor -elk- negen bewoners. We bouwen hier zo neutraal mogelijk en houden in de voorbereiding rekening met zowel somatische als psychogeriatrische doelgroepen. In gebouw Brink worden op de eerste verdieping ook twee woningen gebouwd  (voor kortdurende zorg).
Op de begane grond komt een brasserie, een ruimte voor de tandarts, fysio- en ergotherapie, logopedie en de centrale medicatieruimte. Ook dagbehandeling de Boog krijgt daar een definitieve plek. De rest van de begane grond krijgt een kantoorfunctie.

De gebouwen zijn klaar in de eerste helft van 2025. Bekijk het nieuwste filmpje.

Benieuwd naar alle bouw- en woonontwikkelingen op onze locaties? Lees het in de bouwkrant 2024

Joachim en Anna ondergaat een ware metamorfose, waarbij we een nieuw thuis creëren voor bewoners en bezoekers. Zoals je goed kunt zien, komt de sfeer van een dorp, met groepjes woningen, mooie wandelpaden in het groene, glooiende landschap steeds beter tevoorschijn.

Momenteel zijn we met de laatste bouwfase bezig. Je ziet al duidelijk de contouren van de nieuwe gebouwen Brink en Zilverspar tevoorschijn komen.
Met grote dank aan partner Croes Bouwtechnisch Ingenieursbureau die deze mooie drone-opname heeft gemaakt en ons maandelijks gaat voorzien van een nieuwe opname.

Meer info: https://ap.lc/ITAgH

#zothuisalsmaarkan #klimaatneutraal #nieuwbouw

In samenwerking met Croes Bouwtechnisch Ingenieursbureau Giesbers Ontwikkelen en Bouwen Unica Van Aarle De Laat BV Jan van den Boomen Oostwest

https://www.youtube.com/watch?v=AsTIPSmIZFQ

 

De gemeente Nijmegen pleit al jaren voor woon- zorgvoorzieningen in alle wijken zodat mensen oud kunnen worden in hun eigen omgeving met de zorg en faciliteiten die zij daarbij nodig hebben. In deze wijk in Nijmegen is de nieuw te bouwen woonvoorziening aan de St. Agnetenweg dan ook zeer welkom omdat er in Lindenholt niets is. Het gebouw biedt straks 45 zorgwooneenheden, verdeeld over drie woonlagen. De Waalboog huurt het gebouw en levert de zorg.

Inmiddels zijn voor de bouw van dit woonzorgcomplex de sloopwerkzaamheden nagenoeg afgerond en start Klokgroep de voorbereidende werkzaamheden op. Onlangs zijn, door de goede samenwerking tussen Lindenholt Groen, Gemeente Nijmegen en het bewonersoverleg Lindenholt, 5 bomen verplaatst van de bouwlocatie naar Park Lindenholt. Zo maken we op een duurzame manier ruimte voor de nieuwbouw. 

Naar verwachting wordt aan het einde van het tweede kwartaal gestart met de bouw van het woonzorgcentrum. Ongeveer een jaar later zal de oplevering aan Woonwaarts plaatsvinden. Daarna verhuurt Woonwaarts de wooneenheden aan De Waalboog. Ook buurtbewoners met een zorgvraag kunnen dan een beroep doen op de zorg en faciliteiten van De Waalboog. De Waalboog bekijkt nog wat ons precieze aanbod wordt.

Meer informatie over onze nieuwbouwplannen

De Waalboog is op meer plekken in Nijmegen bezig met nieuwbouw.