Voorbereiding op verdere toename in besmette bewoners
We houden de situatie in het land nauwlettend in de gaten en leren van regio’s waar de uitbraak al eerder was. Kijkend naar de situatie in Brabant kunnen we een toename verwachten in het aantal corona-besmette bewoners. Wij bereiden ons daar samen met de regionale zorginstellingen op voor. Wij zijn al blij met de eigen quarantaine afdeling, waar we 13 mensen kunnen opvangen. Niet elke zorgaanbieder heeft dat kunnen regelen. Daarnaast willen we ook andere afdelingen goed blijven ondersteunen. Eerder hadden al circa 40 Waalboog-medewerkers die niet in de directe zorg werken zich aangemeld voor extra ondersteuning op afdelingen. Wij gaan deze collega’s de komende tijd inzetten voor werkzaamheden die zij kunnen verrichten (zoals bijvoorbeeld als woonassistent). Ook maken we gebruik van een netwerk van oud-zorgmedewerkers uit de regio die we in kunnen zetten.
Wat gebeurt er met een afdeling waar een besmette bewoner heeft gewoond?
Afdelingen waar een besmette bewoner heeft gewoond ‘sluiten’ we voor 14 dagen. Dat betekent dat er geen andere medewerkers op die afdeling mogen komen en de bewoners de afdeling niet mogen verlaten. Wel blijft de huiskamer geopend, worden daar, als dat gebruikelijk was, de maaltijden gezamenlijk genuttigd en blijven de medewerkers dagbesteding kleine activiteiten organiseren. Natuurlijk houden de zorgverleners alle bewoners nu extra in de gaten om te zien of zij geen klachten ontwikkelen de komende 2 weken. Deze 2 weken zijn van belang omdat dat de incubatietijd is van het coronavirus. Als medebewoners binnen die tijd geen serieuze klachten krijgen (die een besmetting met het coronavirus doen vermoeden), dan kan de afdeling na die 14 dagen weer opengesteld worden. Eerste contactpersonen ontvangen hiervan ook een brief.
Psychologisch advies
Onze psychologen bieden momenteel extra psychologische hulp aan familie van bewoners. Ze bellen verschillende familieleden op voor een gesprek, omdat het voor familie zwaar is dat zij hun geliefde niet meer mogen bezoeken. Ook voor bewoners zijn het verwarrende tijden omdat zij het soms niet meer begrijpen waarom familie niet meer op bezoek komt. Ook daar hebben de psychologen extra aandacht voor.
Op advies van de psychologen willen we vragen om, hoe leuk het ook lijkt, liever niet te komen zwaaien bij de ramen van de afdelingen. We hebben gemerkt, dat met name de bewoners met dementie, niet begrijpen waarom mensen staan te zwaaien en niet naar binnen komen. Dat zorgt bij bewoners voor onrust en het is voor medewerkers lastig uit te leggen.
Skype, Facetime en Whatsapp videobellen om in contact te blijven met bewoners
Gelukkig zijn familieleden heel vindingrijk en ontstaan er mooie initiatieven om toch contact te houden of een boodschap over te brengen. Gelukkig leven we in een tijd waarin veel digitale hulpmiddelen inzetten kunnen worden: gewoon bellen, via Whatsapp videobellen, Skype en Facetime. Elke afdeling beschikt over een iPad en een smartphone die we hiervoor gebruiken. Veel afdelingen hanteren wel vaste tijden hiervoor (bijvoorbeeld 2 keer per dag). Hieronder vindt u algemene instructies voor het gebruik van Whatsapp videobellen, Skype en Facetime.
Algemene instructies Whatsapp bellen, Facetime, Skype
Whatsapp videobellen
Eén van de mogelijkheden voor ouderen om contact te houden met familieleden en mantelzorgers is videobellen met Whatsapp. Download hier een eenvoudige instructie over videobellen voor zowel iOS als Android.
Instructie voor iOS (PDF) – Instructie voor Android (PDF)
Facetime
Facetime is een app op Apple-apparaten. Met een iPad is videobellen met anderen die Facetime op hun iPad of iPhone hebben mogelijk.
Bekijk deze instructie speciaal voor ouderen (pdf)
Skype
Ook met Skype is videobelle mogelijk. Lees hier hoe dit ingesteld kan worden voor ouderen.
Download de instructie (pdf)
Mooie initiatieven
Op alle locaties gebeurt van alles. Medewerkers en familie, maar ook buitenstaanders helpen ons door deze moeilijke tijd heen. Hier nog een paar mooie voorbeelden ter inspiratie.
- Burgemeester Bruls van Nijmegen heeft een mooie videoboodschap gemaakt voor bewoners, familie en personeel van verpleeghuizen. Bekijk hier zijn videoboodschap.
- Domino’s Pizza uit Nijmegen heeft gisteren het zorgpersoneel op pizza’s getrakteerd om hen een hart onder de riem te steken.
- De Nijmeegse fotograaf Bart Kouwenberg stelt voor alle afdelingen belangeloos memory spellen beschikbaar met mooie Nijmeegse foto’s.
- Een familielid van de Orchidee (Nijevelt) heeft een complete zelfgemaakte muzikale bingo toegestuurd om in te zetten voor een groepje van 10 deelnemers.
- Een familie heeft een mooie oude rozenkrans voor hun moeder meegegeven via de schone was. Hiermee kan moeder samen met anderen of alleen bidden voor alle zieke corona-patiënten.
- De leverancier van de Tovertafel, Active Cues, biedt de komende 5 weken alle spellen gratis ter beschikking.
- Op Gelderlander.nl van vandaag staat een kort interview met Waalboogbestuurder Rita Arts over Psychologische hulp voor familie van verpleeghuisbewoners.
Via onze Facebookpagina delen we, naast het laatste nieuws, ook veel van dit soort initiatieven. Volg ons daar ook.
Vragen en aanvullende informatie
Heeft u vragen over het coronavirus in relatie tot De Waalboog en kan uw zorgmedewerker u niet helpen? Dan kunt mailen naar: corona@waalboog.nl. Bent u inwoner van de regio Gelderland-Zuid en heeft u een vraag over de regionale situatie? Bel GGD Gelderland Zuid: 088 – 144 7272. Ook is er een landelijk informatienummer voor mensen die vragen hebben over het coronavirus (RIVM 8.00-20.00): 0800 – 1351 of kijk op www.rivm.nl.